:: A|-C@pac|nO ::

Perkongsian Seorang Aku | Apalah ertinya penulisan kalau x d baca, Apalah ertinya ilmu kalau x dikongsi..

Wednesday, October 26, 2011

Pembaziran Merata-rata Dalam Majlis Perkahwinan

Artikel ini dikongsi oleh



adakah kenduri atau majlis perkahwinan yang dikatakan 'grand' dan membazir ada keberkatan didalamnya? memanglah tidak dinafikan dengan kata2 " aku punya majlis perkahwinan, aku punya sukalah nak belanja apa!" pernah dengar tak?

dengan alasan ingin mengikut adat dan ikut orang lain, terpaksalah melakukan pembaziran, ada orang belanja 3 ribu ke 8 ribu untuk pelamin dan bunga sahaja,beribu2 lagi untuk sekadar menunjuk kat orang yang dia mampu untuk berbelanja apa saja,what nonsence! ridiculous! kan baik kalau duit beribu2 tu di simpan untuk education anak2, dari membazir belanja 30-50 ribu untuk majlis perkahwinan? furthermore, semua orang tahu yang education dan kos hidup makin meningkat, kita bukannya tahu masa depan kita nanti, susah ke senang ke, yang penting pandai berjimat, barulah berkat

tapi pernah tak kita terfikir yang apa yang kita suka2 belaja tu akan disoal oleh ALLAH diakhirat kelak? macammana nak jawab?

pada saya cukup sekadar keluarga dan sahabat handai happy dengan makanan yang sedap, suasana yang meriah dan sederhana, pengantin yang peramah dan periang, melayan tetamu dan bukannya duduk dan berjalan macam patung sambil senyum kambing. yang saya tahu tetamu hanya akan ingat semua di atas, bukannya baju pengantin yang berharga 5 ribu ke 10 ribu ke, pengantin belajar dimana ke, ada degree ke, ada sijil ke, peguam ke, doktor ke, hantu ke, jembalang ke, engineer ke, angkasawan ke, assistant Bush ke,semua tu tak penting.

yang penting dalam majlis perkahwinan ialah... .
1. pengantin dan keluarga pengantin yang hepi dan periang
2.Makanan yang sedap
3.Tetamu yang hepi coz they take a lot of effort just to be at the majlis perkahwinan, (ada yang sesat, sampai lambat dan sebagainya, bila sampai jadi macam orang dungu, coz takde orang yang usher)
4.suasana yang hepi dan ceria, bukannya bosan dan membuat orang nak balik cepat2.
5. Baju pengantin yang simple and elegent, tak payah mahal coz semua orang tahu yang It's not what u wear,it's how u wear it

last sekali jika ada orang yang tak setuju, they are entitle to their own opinion but one thing is for sure... ... ... ... ... ... ..
tiada pembaziran... ... ... ... ... ... perkahwinan berkat... ... ..
0 Comments
Comments

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana meberikan komen anda disini