:: A|-C@pac|nO ::

Perkongsian Seorang Aku | Apalah ertinya penulisan kalau x d baca, Apalah ertinya ilmu kalau x dikongsi..

Saturday, October 1, 2011

Pendingin Hawa


kita cuba lihat pada satu bahagian yang ada sedikit kaitan dengan enjin iaitu pendingin hawa.
windows down or ac 2 Tips di pagi Jumaat : Pendingin Hawa
Pendingin hawa atau lebih biasa kita sebut air-cond ni memang satu perkara yang tak boleh ditinggal oleh pengeluar kereta baru. Ada tak anda lihat kereta baru yang tak dipasang system air-cond ? Comfirm tak laku lah model tu….


car air conditioner fail Tips di pagi Jumaat : Pendingin Hawa
Tahu kah anda system penghawa dingin ini mengurangkan kecekapan penggunaan minyak kereta anda melebihi 11%? Apa yang harus anda lakukan untuk perbaiki keadaan ini?
Bila memulakan enjin, turunkan cermin tingkap anda untuk mengeluarkan udara hangat dari dalam kereta terutama jika anda letak kereta ditengah panas. Pandu dengan cermin tingkap masih terbuak selama mana selamat berbuat demikian. Apabila udara panas sudah keluar dan jika perlu naikkan cemin tingkap set kan suhu air-cond anda sekadar nyaman sahaja jangan terlalu rendah kerena suhu yang terlalu rendah akan menggunakan tenaga yang lebih dari enjin untuk menyejukkan kabin dalaman. Memandu dengan suhu terlalu sejuk pun boleh buat kita menggigil terutama dibawah 17 darjah celcius.
 Tips di pagi Jumaat : Pendingin Hawa
Sekiranya pecutan kereta anda melebihi 80km/j adalah lebih baik ditutup cermin tingkap dan gunaka air-cond kerana tingkap yang terbuka pada kelajuan ini memaksa enjin bekerja lebih untuk melawan rintangan angin.
Jadilah pemandu yang bijak untuk kebaikan sendiri. icon biggrin Tips di pagi Jumaat : Pendingin Hawa
sumber dari blogkereta.
0 Comments
Comments

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana meberikan komen anda disini