:: A|-C@pac|nO ::

Perkongsian Seorang Aku | Apalah ertinya penulisan kalau x d baca, Apalah ertinya ilmu kalau x dikongsi..

Wednesday, February 29, 2012

KERANA LELAKI



LELAKI boleh membuat wanita bahagia , juga sengsara. Tidak kurang wanita sanggup melakukan apa saja , demi mengikat kasih dan kesetiaan lelaki sehingga tidak sedar banyak perkara memudaratkan diri atau suami. Agak aneh dan pelik memikirkan ada wanita sanggup menahan sakit dan perit semata2 hendak cantik atau rela melalui pelbagai derita dan kecewa kerana LELAKI. 


Antara keadaan yang biasa kita dengar dan bisa membuat kita geram sebentar malah sukar diterima akal ialah bila mana ada isteri sanggup tunggu meskipun dipukul balun, ditendang terajang , dihina dan dikata nista. Amat sedih melihat isteri begina masih mahu melutut dan memaut pada kaki suami minta dikasihi dan dikasihani. Mereka rela diperlakukan apa saja asal tidak ditinggalkan. 


Ada pula , belum sah menjadi isteri , baru bertunang atau berkenalan , sudah ditampar dan disepak , pun masih enggan meninggalkan si jantan..ajaib ajaib... ilmu apa yang diguna dek jantan sebegini... ? Mengapa wanita begitu lemah apabila berhadapan dengan LELAKI ? dan sanggup membenarkan maruah dipijak dan harga diri dihenyak begini? 


Apakah memang fitrah perempuan dijadikan demikian? Kononnya demi mempertahankan cinta dan ikatan kekeluargaan... ? Tetapi bijakkah menegakkan rumahtangga yang sudah jelas tidak membahagiakan..? 


Tidak kurang jua wanita yang meletak suami dipuncak sehinnga diri sendiri tidak dipeduli. Suami dianggap segala2nya dalam hidupnya. Tiada pengorbanan terlalu membebankan. Tiada sakit terlalu perit. Tiada perkara terlalu payah. Semuanya demi mengikat kasihnya. Ubat paling kelat atau ulam paling pahit sanggup ditelan , demi memelihara kelangsingan badan dan kecantikan. Badan letih bekerja seharian bukan alasan menolak keinginan suami. 
Apalagi wanita islam dijanjikan syurga apakala mentaati segala kemahuan suami. 


Bertuahlah isteri yang suaminya memahami bahawa tugas isteri hanya melayan suami dan mendidik anak serta berkemampuan pula. Semua keperluan dan kewajipan rumahtangga cukup tersedia agar isteri tidak kepenatan, hanya memasang badan dan menjaga kecantikan untuk tatapan suami seorang. 


Namun kebanyakan suami TIDAK termasuk dalam golongan ini. Mereka mahu semuanya sekali tanpa banyak memberi. Isteri mesti bekerja membantu menambah pendapatan keluarga atau sekadar memelihara martabatnya sendiri apabila berjaya memikat wanita berkerjaya... . ? Namun dia masih diharap pandai memasak , rajin mengemas , bijak mendidik anak2. 


Inilah wanita , terpaksa menjadi segala2nya dan menanggung semuanya kerana LELAKI. Sanggupkah anda... ..? Tepuk dada tanya selera (bukan selera makan tau.. hehe)... ..?!! 

Artikel ini dikongsi oleh
0 Comments
Comments

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana meberikan komen anda disini