:: A|-C@pac|nO ::

Perkongsian Seorang Aku | Apalah ertinya penulisan kalau x d baca, Apalah ertinya ilmu kalau x dikongsi..

Sunday, November 27, 2011

Maal Hijrah. Adakah Kita Mengetahuinya...??



Maal Hijrah, yang juga atau Awal Muharram , ialah satu tarikh yang penting untuk penganut beragama Islam/Muslim yang bukan sahaja untuk kita memperingati hijrah (penghijrahan) Nabi Muhammad dari Mekah kepada Madinah tetapi juga memantulkan (mempraktikkan) perbuatan-perbuatan yang telah mereka lakukan.
Hijrah yang berlaku tahun-tahun yang lepas, dan sekarang 1432 masihi, masih berkaitan dalam intipatinya hari ini yang melampaui batas penghijrahan fizikal, penghijrahan daripada kejahilan untuk englightment melalui Al Quran. Setiap tahun Maal Hijrah disambut dengan mengimbau penghijrahan bersejarah yang juga asas Islam.

Menurut Institut kefahaman Islam Malaysia (Ikim) Pengarah General Datuk Nik Mustapha Nik Hassan, Hijrah lebih daripada penghijrahan fizikal dari Mekah kepada Madinah.

“Hijrah Nabi Muhammad dari Mekah kepada Medina bukan sahaja satu perubahan tempat tetapi satu perubahan dalam sistem itu dan nilai-nilai sebuah masyarakat berdasarkan ajaran-ajaran Al Quran menekankan itu kepada kebenaran, keadilan dan belas kasihan.”
“Jadi makna Hijrah ialah semua melingkungi. Malangnya, pandangan masyarakat hari ini kita Hijrah benar-benar pada konteks penghijrahan fizikal yang tidak memberi gambar sebenar peristiwa kebetulan ini, beliau menjelaskan.
Dia berharap itu Muslim itu akan menyaksikan Hijrah melebihi penghijrahan fizikal dan inap dalam ke dalam pengajaran-pengajaran bahawa mereka boleh belajar dari Hijrah Nabi Muhammad.
Nabi Muhammad membantu wujudkan satu masyarakat amat bertamadun berlabuh pada iktikad (kepercayaan) dan syahadah (akuan) kepercayaan dan Allah Maha Besar.
Nabi Muhammad mahu supaya mewujudkan satu benteng baru untuk Islam dan menstruktur semula masyarakat dalam Medina ke dalam satu masyarakat amat bertamadun berdasarkan Al-Quran.
Berdasarkan wahyu dalam surah Al-Anbiya:107 yang benar-benar bererti “Kami telah menghantar anda daripada belas kasihan daripada kami ke arah seluruh dunia,” Nabi Muhammad mengambil peranan sebagai pesuruh Allah dalam penubuhan satu pentadbiran Islam melalui Medina Charter.
“Kepandaian dan kemahiran Nabi Muhammad semasa Hijrah patut diikut jejak. Jalan Keputaraan Nabi Muhammad memenangi balik Mekah melalui Hudaibiah Treaty tanpa akan berperang. Jalan Prophet bersatu-padu orang ramai dengan bertanya mereka mencari kebenaran, keadilan dan belas kasihan melalui Al-Quran.


Artikel ini dikongsi oleh
0 Comments
Comments

0 comments:

Post a Comment

Terima Kasih kerana meberikan komen anda disini